Japan Airlines bebiskarta hjälper dig undvika skrikande bebisar

Bild: Japanairlines.com

Alla som flugit har varit med om det, det vill säga skrikande barn. Och det är inte kul, även om skriket är befogat för att barnet är trött eller hungrig. Det är inte kul! Japan Airlines har tagit ett steg i rätt riktning för att minimera detta problem för oss medpassagerare, genom att skapa en sittplatskarta, skriver BBC https://www.bbc.com/news/business-49836599.

Se en barnikon

Passagerare som bokar flyg med detta flygbolag kan nu se en barnikon som visar vilka andra passagerare som flyger med barn i åldrarna 8 dagar upp till två års ålder. Detta innebär att resenärer kan minimera deras chanser att behöva ha med ett gråtande barn eller allmänt jobbiga barn som sparkar på stolsryggen.

Ta inte kartan seriöst

USA Today, https://eu.usatoday.com/story/travel/2019/09/25/japan-airlines-showspassengers-where-babies-and-toddlers-seated/2439223001/ varnar för att inte ta denna karta för seriöst, då ikonen endast visas när kunder med barn på ett flyg väljer säten direkt från flygbolagets webbsida. Ikonen visas inte heller om det blir platsändringar.

https://twitter.com/gsundar/status/1177142225396015104

En del människor säger att skylta med tolerans och empati skulle hjälpa passagerarna bättre än en bebiskarta.

Om andra flygbolag kommer ta efter Japan Airlines idé med bebiskarta återstår att se.

Tycker du detta är en bra ide? Själv tycker jag det är bra, då kan jag boka en plats en bit ifrån ett barn. Men jag håller också med om kritiken att man bör visa en viss förståelse och tolerans.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.