Moderna resenärer bokar i sista minuten

Bild: Minett Sikström

Att veta hur resenärer agerar är viktigt för de som verkar inom turismbranschen. Resenärers beteende ändras konstant och skapas i mångt och mycket av trender, generella aspekter och socioekonomiska omständigheter. För att veta vad resenärer efterfrågar och hur de beter sig samlar företag in data från kunder. Och samlar sedan ihop dessa data för att ta reda på vad kunder helst vill ha, skriver tourism-review https://www.tourism-review.com/modern-traveler-seeks-sustainability-news11110.

Sista minuten

Flera studier visar på att den moderna resenären planerar sina resor med en liten tidsmarginal. Detta påverkar olika transporter – tåg och flyg speciellt, men även bokningar av hotell och aktiviteter som resenärer tenderar att bestämma på plats vid destinationen. Detta är en utmaning för de som arbetar direkt och indirekt inom turismbranschen som erbjuder en typ av aktivitet som en valuta för att kompensera denna trend.

Spontana upplevelser

Medan resenärer traditionellt väljer en destination som personen reser återkommande till, föredrar dagens turister att upptäcka nya destinationer, vid varje resa. En del resenärer väljer att upptäcka flera nya platser på samma resa. För dagens resenärer innebär resa inte en avkoppling. Att resa innebär att få upplevelser, möta nya människor och lära känna den lokala kulturen. Med andra ord är moderna resenärer karakteristiska genom att de vill att resan ska berika dem personligen och emotionellt. Dessa globetrotters letar efter att få kunskap och att lära sig något av deras äventyr.

Ekologiskt

Hållbarhet, ekologiskt och etiskt är ord som är viktigt för många av dagens resenärer. De är speciellt intresserade av resor som fokuserar på att utveckla destinationen, utvecklar boende och transport  med respekt för miljön.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.