Hur stor är trovärdigheten hos Swedavia och Matgeek efter det köpta inlägget?


Bild: Youtube

Hur stor är trovärdigheten hos en influencers/Youtuber/bloggare, instagrammare, när de talar om en produkt/produkter som de är uppenbart köpta för? Detta är inget nytt diskussionsämne, men jag kom att tänka mer på det när jag lyssnade på Medierna i P1 som bland annat handlade om hur Youtubern Johan ”Matgeek” Hedberg höjer Arlandas mat till skyarna efter en kritisk recension i Svenska Dagbladet. Lyssna de första 12 minuterna. Matgeek är köpt av Swedavia för att marknadsföra deras restaurangutbud.

Medveten strategi
Var detta sammanhang en slump eller en medveten strategi från Swedavias sida att bemöta artikeln som Anna Norström skrivit, Ert matutbud duger inte, Arlanda? För att se ett sådant samband krävs ju att den som ser Matgeeks videos från Arlanda, Matgeek testar all mat vid Arlanda, är medvetna om att en artikel skrivits om Arlandas usla matutbud.

Word of mouth – trovärdigt eller ej
Och visst, konceptet Word of mouth (WoM) som innebär att ett budskap om ett företag, en produkt och dess trovärdighet kommuniceras från en person till en annan, är ett mycket billigt sätt för företag att marknadsföra sig jämfört med traditionell marknadsföring, som kostar åtskilligt mycket mer. Detta försäljningsknep är jättebra för företagen men mindre bra för konsumenten/tittaren/läsaren, för vem i hela världen kan jag lita på? För jag som tittar/läser olika influencers/bloggare ser mest det som en marknadsföringskanal där mitt förtroende till influencern och dess trovärdighet till betalda samarbeten minskar rejält.

Swedavia tappar i förtroende
Mitt förtroende till Swedavia, i ovanstående inslag i Medierna, minskar när de känner att de måste köpa en Youtuber, Matgeek, i detta fall och andra influencers för att nå ut med sitt restaurangutbud. Det budskap som förmedlas i videon, kanske, är långt från sanningen?! Exempelvis får tittaren inte veta om det är rent eller smutsigt på borden, Matgeek fick tillgång till delar av restaurangerna/caféerna och flygplatsen som icke köpta personer, generellt sett inte har till gång till. Om en person likt Matgeek som älskar flygplatser (Swedavia) får tillgång till utrymmen som andra inte får på flygplatsen, känns det redan innan som att hans videos kommer att innehålla mycket superlativ.

Swedavia har en egen sida på sajten där profilernas guide till Arlanda, så Matgeek är inte den enda profilen Swedavia använder sig av i sin marknadsföringsstrategi.

Matgeek – ren underhållning
Matgeek har fått lite negativ kritik bland sina kommentarer, för det köpta inlägget från Arlanda på sin Youtubekanal. Kanske, är det så att (nu gör jag en grov generalisering) att de flesta som tittar på Matgeeks videos inte gör det för att få tips om olika restauranger och annat, utan som ren underhållning. Några minuters strötittande på något som inte kräver något större engagemang och tänkande.

Och kanske, är det så att folk läser/titta på sociala medier för att det kräver ingenting av en som person. Du behöver inte vara fokuserad, du behöver inte vara social, det är lättsmält underhållning som inte kräver mer än tid. Och därför bryr sig många inte om inläggen är köpta eller inte?! Vad tror du?

Hur stor tycker du trovärdigheten är hos influencers som är köpta? Och tycker du Matgeeks videos från Arlanda är trovärdiga?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.