En himla massa artiklar om att sluta med flygresor


Bild: pixabay.com

Att skriva och prata om att flygresor fördärvar miljön tycks vara en trend just nu i medier, 10 artiklar på fem dagar, närmare bestämt. Främst av ETC och Expressen. Det skrivs och pratas om att vi bör mer eller mindre sluta att flyga för att värna miljön. Att det får vara slut på vårt semesterskryt och sökandet efter lycka, som en del hävdar är en av orsakerna till att folk reser. I sociala medier har ämnet en egen hashtag #jagstannarpåmarken. Men det ingen skriver om är det stora miljöproblemet, nämligen att jorden är överbefolkad, det finns för mycket människor. Färre barn skulle behöva födas. Men det är för svårt för en del människor att ta in och för andra människor svårt på grund av brist på preventivmedel ( och andra orsaker som kultur med mera), då är det lättare att projicera på något eller någon. I detta fall något, det vill säga flygresor. Och visst är det en belastning för miljön, men ingenting mot vad barn (människor) är. Att vårt samhälle bygger på ekonomisk tillväxt och konsumtion är ju inte heller direkt hållbart i längden.

En döende värld
Vad har då skrivits i medierna den senaste veckan? Jens Liljestrand på Expressen skrev en artikel om ”Jag är trött på att visa min son en döende värld”. Han var alltså ”tvungen” att flyga med sitt barn till Kenya för att komma till insikt om miljöproblemet i världen.

Fler måste våga vara obekväma tråkmånsar om vi ska rädda klimatet
Alla vet att det är ohållbart att fortsätta flyga i den omfattning mänskligheten gör nu, åtminstone så länge vi inte har klimatvänligt flygbränsle. Ändå fortsätter de flesta att flyga som om ingen morgondag finns, skriver Sofia Mirjamsdotter på Sundsvalls tidning.

Ny folkrörelse mot flygnormen
En rörelse växer samtidigt fram mot flygnormen. Operasångerskan Malena Ernman, armbryterskan Heidi Andersson och före detta skidskyttestjärnan Björn Ferry är några kända profiler som slutat flyga.

Klimatet delar medelklassens resvanor – avstå eller utforska?
– Vi borde fråga oss varför resandet skulle vara ett kvitto på livskvalitet, säger konsumtionsforskaren Sofia Ulver. Långresarna å sin sida tycker att klimatavtrycket från flygresor legitimeras genom att de reser längre, skriver ETC.


Bild: Minett Sikström

Avundsjukan vet inga gränser
En annan journalist som skrivit om saken är Isobel Hadley-Kamptz. Hon skriver om ”Jag ser deras resor och min avund vet inga gränser”. Om hur plågsamt det är att välja bort flyget.

Skäms du för att du flyger nu igen?
När Isabella Löwengrip och andra influencers lägger upp bilder på sina resor får de mothugg från läsare. Kommer privatflyget bli måltavla för nästa sociala revolution? Skriver Kit

Klimatångest ersatt semesterskryt
På radion diskuterades i ett program om klimatångest ersatt semesterskryt?. Kanske är det så, bland en liten skara människor. I mitt Instagramflöde märker jag inget av det.

Därför slopar vi flyget
Dagens ETC har intervjuat tio personer som har bestämt sig för att dissa flyget. Här förklarar de varför, skriver ETC.

Införa flygskatt
Något annat som det pratas om för att värna miljön är att införa flygskatt, skattebetalarna håller flyget under vingarna, står det i en artikel i Expressen.

Skatten täcker knappt en tredjedel av flygets skatterabatt
Flygbranschen får i dag enorma subventioner och skattelättnader. Om Sverige hade beskattat flyget på samma nivå som vägtrafiken hade staten dragit in 167 kronor per flygresenär. Regeringens flygskatt täcker inte ens en tredjedel av skattebortfallet, skriver ETC.

Skattemiljarder går till billiga flygresor
Rekordlåga biljettpriser får svenskarnas flygande att slå rekord i antal passagerare och klimatskadliga utsläpp, skriver ETC.

Att sluta flyga räcker inte för att rädda klimatet
Idén om att den enskilda individen kan rädda klimatet genom att förändra sin konsumtion är förödande. Anna Hellgren manar den privilegierade människan att vända blicken från sig själv, skriver Expressen.

Resebloggare om miljö och flygresor
Några som bloggat om att sluta flyga är Halloj Världen som skriver om ”Sluta flyga trenden är bra (men jag tänker inte göra det). Hon skriver om sin syn på saken och om vad hon gör för att kompensera för sina flygresor.

Resebloggaren Resa Medvetet skriver om ett (eventuellt) resfritt år. resamedvetet.se skriver om huruvida ett resfritt år skulle vara succé eller katastrof för hennes del.

Tröttnat på artiklar
Som sagt många artiklar har det skrivits i ämnet där temat är flygresor och då helst avstå från flygresor för miljöns skull. Artiklarna lär nog diskuteras den närmaste veckan eller så hos en del och hos andra kanske det leder till handling av något slag (färre eller inga utlandsresor). Barn, däremot kommer folk fortsätta att avla sig och till viss del behövs det ju, bara inte i dem mängderna som idag. Men om det kommer skrivas flertalet artiklar om att barn är ett miljöproblem? Det tror jag inte den närmaste tiden i alla fall. Nu är flyget boven i dramat.

Skrivs för mycket
Skrivs det för mycket, just nu, om flygresor och dess påverkan på miljön? Eller är det bra att miljöproblemet med flygresor belyses? Och pratas det för lite om att det föds för mycket barn i världen?

Har jag missat någon artikel och/eller blogginlägg som anknyter till detta ämne så skriv gärna en kommentar och meddela mig om det.

2 reaktion på “En himla massa artiklar om att sluta med flygresor

  1. Enligt Rosling var 1990 (om jag minns rätt) det år som det föddes flest barn här i världen. Sedan dess har barnafödandet alltså gått ner. Oavsett tror jag inte den typen av jämförelser leder någonstans.

    • Ja, barnafödandet har säkert gått ned med åren, men inte tillräckligt. Jag vill egentligen inte göra jämförelser utan få människor att tänka på att det finns flera orsaker som påverkar miljön. Varav barn, ekonomisk tillväxt och konsumtion är några orsaker.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.